bind1bind2

FuresøHistorien er en lokal danmarkshistorieMed udgangspunkt i de skelsættende begivenheder i danmarkshistorien generelt og udviklingen i Nordsjælland i særdeleshed beskrives, hvorledes man på Furesøegnen, generation efter generation, har tilpasset sig levevilkårene på forskellig vis.FuresøHistorien er skrevet af en arbejdsgruppe med medlemmer fra de lokalhistoriske foreninger i Værløse og Farum. I gruppen indgår fagfolk, såsom en geolog og et par historikere. Pensioneret universitetslektor i historie, dr. phil. Erik Helmer Pedersen, har været gruppens historiske inspirator.
Bøgerne er et solidt kildebaseret værk i 2 bind. Bind 1 er på 380 sider og bind 2 på 464 sider. Bøgerne er gennemillustrerede med et omfattende billedmateriale og oversigtskort mv. i farver.
Bøgerne vil kunne købes hos Bog og Ide, samt bibliotekerne i Farum og Værløse og hos Furesø Museer på Mosegaarden. Prisen er 350 kr. pr. bog. For medlemmer af de lokalhistoriske foreninger er prisen 285 kr. pr. bind. Bind 1 og bind 2 sælges samlet for 600 kr. til ikke-medlemmer og 485 kr. til medlemmer. Bind 1 2, oplæg er dog i salg allerede.
Den 2. december 2012 udkom bogen Furesøhistorien, bind 1.
I FuresøHistorien beskrives for første gang Furesøegnens historie som en sammenhængende fortælling fra istid til nutid. Bind 1 dækker perioden fra istid til 1660. Bogen er rigt illustreret med billeder og oversigtskort mv. i farver.FuresøHistorien, bind 2, som dækker perioden fra 1660 til nutiden, udkommer den 23. november 2014. I denne anledning afholdes denne dag en reception kl. 14.00 på Mosegaarden.

Se en kort beskrivelse af begge binds indhold her